Ministarstvo finansija: Nacrt Zakona o porezu na promet nekretninama Kantona Sarajevo donosi bolja i pravednija zakonska rješenja

Obzirom da je na nekim web portalima objavljena nepotpuna i štura informacija o Zakonu o porezu na promet nepokretnosti i prava odlučili smo javnost Kantona Sarajevo (KS) u narednih nekoliko nastavaka detaljnije upoznati sa zakonskim rješenjima koja se predlažu. Podsjećanja radi, u aprilu ove godine je Skupština KS usvojila Nacrt zakona o porezu na promet nekretninama i porezu na naslijeđe i poklone čime je otvorena javna rasprava, što znači da zakon još nije stupio na snagu i da postoji mogućnost njegovog dodatnog poboljšanja.

Od 2008. godine u KS je na snazi Zakon kojim se oporezuje promet nepokretnosti. Iako Zakon značajno utječe na poslovanje pravnih lica, te na fizička lica, do danas nisu analizirani efekti primjene tog Zakona. Proces donošenja ili izmjene ovakvog zakona o oporezivanju koji tretira oporezivanje vlasništva nad imovinom je izrazito složen. Zakon donosi kantonalni nivo vlasti, razrez i naplatu poreza vrši Porezna uprava FBiH i Ministarstvo finansija KS, a prihod od naplaćenih poreza pripada Gradu Sarajevo i općinama u KS. Dakle, u zakon je uključeno više nivoa vlasti.

Najprije, propisano je vođenje evidencije prometa nekretnina što do sada nije bilo regulisano (druge zemalje u regionu imaju evidenciju). To će u budućnosti pomoći i građanima i pravnim licima u dobivanju tačnih informacija o poreznim oslobađanjima različitih kategorija. U Nacrtu zakona plaćanja poreza su oslobođeni: poduzetnici koji su pokrenuli poslovni poduhvat u KS i po tom osnovu prometovali nekretnine, zatim mladi koji žive u KS i koji po prvi put rješavaju svoje stambeno pitanje, poljoprivrednici koji zemljište koriste u poljoprivredne svrhe, članovi porodica šehida i poginulih boraca te ratni vojni invalidi, kao i oni kojima je Ministarstvo za boračka pitanja dodijelilo stan ili su od Fonda Kantona Sarajevo za izgradnju stanova kupili stan, te oni koji su više od sedam godina izdržavali starije lice u skladu sa ugovorom o doživotnom izdržavanju i time stekli pravo da budu oslobođeni plaćanja poreza, kao i sve druge kategorije koje su oslobođene u Zakonu. Povećanjem broja oslobađanja u novom Zakonu korisnici tog poreznog prihoda (Grad Sarajevo i općine u KS) se odriču finansijskih sredstava u korist fizičkih i pravnih lica čime se, na taj način, pomažu građani i privreda u KS.

Oporezivanje poklanjanja i nasljeđivanja treba imati različit tretman od oporezivanja prometa nekretnina, zbog toga su i predložene različite stope oporezivanja. Ta razlika je također prepoznata od strane drugih kantona. Na primjer, Unsko-sanski kanton još od 2009. godine prvi oporezuje poklone sa stopom od 10 posto. U evropskim zemljama se kod naslijeđa oporezuju čak i prvi nasljedni redovi što kod ovog Zakona nije slučaj. Prvi nasljedni red kod nasljeđivanja i poklanjanja je oslobođen plaćanja poreza kao i djeca bez oba roditelja. Jednostavno rečeno, u slučaju nasljeđivanja i poklanjanja, kada je u pitanju drugi nasljedni red i svaki naredni, povećava se imovina pojedinca, ukoliko je imao npr. jednu ili više nekretnina nasljeđivanjem i poklanjanjem dobija još jednu, koju onda može izdati, prodati, odnosno ostvariti dodatan prihod za koji nije platio ništa jer je nije kupio. Ukoliko je pojedinac u naslijeđe ili na poklon dobio nekretninu koja predstavlja prvu nekretninu u njegovom vlasništvu, mora se imati u vidu da je nije kupio za razliku od slučaja kada pojedinac uzima kredit (koji mora otplatiti uvećan za kamatnu stopu) da bi kupio nekretninu i tom prilikom platiti i porez na promet nepokretnosti od 5 posto.

Naprosto, kada je visina poreskih stopa u pitanju treba se imati u vidu da promet nekretnina nije jednak naslijeđu i poklonu, u slučaju prometa riječ je o kupovini, dok je kod naslijeđa i poklona riječ o dobivanju nekretnine, što je ključna razlika. Također, naslijeđe nije jednako poklonu kada se posmatra vlasništvo nad nekretninom (ne zaboravljajući pri tome činjenicu da je prvi nasljedni red i kod naslijeđa i kod poklona oslobođen plaćanja poreza).

Oporezivanje pokretnih stvari koje se naslijede ili dobiju na poklon, u koje spadaju novac, novčana potraživanja i vrijednosni papiri čija je vrijednost iznad 2.000 KM je u primjeni u svim kantonima Federacije BiH, već deset godina, osim u KS. Zašto bi Kanton Sarajevo bio izuzetak? Da li su time građani KS u povlaštenom položaju u odnosu na građane drugih kantona? Mora se priznati da su ostali kantoni u FBiH odavno prepoznali šta treba biti sadržano u Zakonu kako bi on bio pravedan. Izostavljanjem oporezivanja naslijeđenog novca, vrijednosnih papira i drugih pokretnih stvari, što je uglavnom privilegija bogatih, pravi se još veći jaz između bogatih i siromašnih. Oporezivanjem se u svakom slučaju stvaraju finansijska sredstva za finansiranje onih potreba koje siromašniji građani KS ne mogu priuštiti u mjeri u kojoj to mogu uraditi bogatiji građani, kao što je npr. socijalna zaštita, sport i kultura, itd.